Table of Contents
Het begeleiden van werkzaamheden. Het salaris van een architect kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals ervaring, specialisatie, werklocatie en werkgever. Over het algemeen kan het startsalaris voor een beginnende architect liggen tussen de € 3.500 en € 4 (Architectuur en sociale rechtvaardigheid).500 bruto per maand. Naarmate de ervaring en expertise toenemen, kan het salaris stijgen tot gemiddeld € 4.000 tot € 7.000 bruto per maand voor ervaren architecten
Daarnaast kunnen architecten ook werken als zelfstandig architect. Er zijn diverse manieren voor het volgen van een opleiding tot architect. Er zijn op het middelbaar beroepsonderwijs en via een hbo-opleiding geen mogelijkheden om rechtstreeks een opleiding tot architect te volgen. Wel kunnen de gekozen richtingen helpen als men door wil leren voor de titel architect.
Dit kan ook aan een technische universiteit zijn. Aan een technische universiteit gaat het ook om bouwkunde. Een vooropleiding kan de hbo-opleiding Bouwkunde zijn (Warm modernisme). Het rechtstreeks instromen is alleen mogelijk met de juiste vooropleidingen. De titel architect is een beschermde titel, en mag niet zomaar gebruikt worden. Als architect moet je ingeschreven zijn in het architectenregister
Hiervoor zijn meerdere boekhoudprogramma's beschikbaar. Een architect is over het algemeen werkzaam voor een architectenbureau, gemeente, projectontwikkelaar of voor een provincie. Als een architect werkt voor een architectenbureau is het denkbaar dat een architect actief is als consultant voor verschillende opdrachtgevers - Moderne hoevestijl. Daarnaast kan een architect werken als ondernemer binnen een eigen architectenbureau
Het neerzetten van een mooi gebouw of het transformeren van een bestaand gebouw moet als ware in het bloed zitten van een architect. Hierbij spelen ook de esthetische eisen een belangrijke rol. Een andere belangrijke competentie als architect is communicatie, omdat je als architect met veel verschillende partijen te maken zal krijgen binnen je werkzaamheden.
In dat opzicht kan ook samenwerken aangemerkt worden als belangrijke competentie. Als je werkzaam bent als ondernemer is ook het netwerken aan te merken als belangrijke competentie. Als laatste is het ook belangrijk dat een architect gezien kan worden als motivator (De evolutie van Europese architectuur) en inspirator, zodat ideeën werkelijkheid worden. Algemeen belangrijk woorden zijn professionaliteit, visie, creativiteit, planmatig, gestructureerd, plannen, organiseren en vakkundig
Het arbeidsmarktperspectief als architect is over het algemeen redelijk te noemen als je beschikt over de juiste studies. Binnen de grotere architectenbureaus is het meestal wel mogelijk om vroeg of laat een baan te verkrijgen - moderne architectuur west-vlaanderen. De doorgroeimogelijkheden als architect kunnen gezien worden in het opbouwen van een goede naamsbekendheid, waardoor je steeds mooiere opdrachten zal verkrijgen
Als architect heb je een bijzonder beroep, en kan je wereldberoemd worden met een uniek ontwerp. Het salaris van architect in loondienst zal afhankelijk van de leeftijd en ervaring ergens tussen de € 4.500 en € 7.500 bruto per maand liggen - Landelijke moderniteit. Werk je als zelfstandig architect dan kunnen de inkomsten vele malen hoger liggen
Er is veel concurrentie onder architecten en architectenbureaus. Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als Architect, waaronder: Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie.
Het kopen van een woning is een grote stap. Hier zijn die je jezelf moet stellen voordat je de knoop doorhakt - Rurale luxe. Overweeg je een zonevreemde woning te kopen en te renoveren? Zo zorg je ervoor dat jouw project soepel verloopt en voldoet aan alle wet- en regelgeving. In deze blog bespreken we de drie meest gebruikte opties voor het coördineren van de verschillende bouwpartners, inclusief alle voor- en nadelen
In deze blog bespreken we een aantal punten waar je op moet letten voor een succesvolle renovatie. Het kennismakingsgesprek met een architect is de basis voor een succesvolle samenwerking. Een goede voorbereiding hiervan is essentieel, dus hierbij mijn tips! Om ervoor te zorgen dat jouw project vlot verloopt, is het belangrijk om de verschillende fasen en bijbehorende timing te begrijpen.
Hoe zit dat nu precies met BTW? Betaal je 6% BTW of toch 21%? Ik help je graag op weg! Elke gevel wordt blootgesteld aan regen, vervuiling, vorst,… en heeft dus af en toe een upgrade nodig - Warmte in natuurlijke materialen. Ik licht in dit artikel twee mogelijkheden toe. In de praktijk doen architecten en ingenieur-architecten vaak hetzelfde werk
Ben jij op zoek naar een bouwgrond? Er zijn een aantal dingen waarop je kan letten om niet voor verrassingen komen te staan (architect west-vlaanderen). Ik deel graag mijn tips met jou! In deze blog neem ik een aantal verschillende zonneweringssystemen onder de loep waarmee jij de zon buiten kan houden. Zo ben jij helemaal klaar voor de zomer
Hoe dat proces van kennisoverdracht verloopt, en hoe vaardigheden, opvattingen en voorkeuren worden doorgegeven, is het onderwerp van de hiernavolgende gesprekken (Zichtbare houten spanten). Hoe wordt architectuuronderwijs in een ontwerpstudio georganiseerd? Welke beperkingen en vrijheidsgraden zijn er? En hoe wordt van een student een architect gemaakt? Jij hebt sinds 2003 op verschillende plekken atelieronderwijs gegeven – het Berlage Instituut in Rotterdam, de Technische Universiteit Delft, en ook de Universiteit Gent
De eerste studio werd georganiseerd aan Columbia University in New York, in de lente van 2011; de recentste en ondertussen 18e editie ging vorige maand van start aan de École polytechnique fédérale de Lausanne (Wonen met gevoel voor natuur). De resultaten van de eerste vijf studio’s zijn in 2015 gepubliceerd bij Bedford Press, Londen. Waarom wilde je dat pedagogische project opzetten? In Gent, waar ikzelf heb gestudeerd, is het gebruikelijk om het ontwerponderwijs niet te ‘formatteren’
Het onderwijs wordt ruim en vrij opgezet. De eerste jaren dat ik lesgaf, heb ik die onderwijstraditie gevolgd, maar ik heb er ook de nadelen van ingezien: er staat niet veel op het spel, het is moeilijk om thema’s diepgaand te behandelen, want er blijven te veel mogelijkheden open. De studenten krijgen ook te weinig referentiemateriaal aangereikt om op te reageren.
In 2009 begon ik echter te doceren aan de architectuuracademie in Mendrisio (CH) (Modern woonerf). Ik werd gevraagd om een studio te organiseren voor tweedejaarsstudenten – mensen van twintig jaar die vaak geen benul hebben van architectuur. Als je hen iets wil bijbrengen, moet je van bij aanvang meer aanreiken dan alleen maar een architectuuropdracht
In dat verband is de samenwerking met een van mijn medewerkers, Andrea Zanderigo van het Italiaanse bureau Baukuh, heel belangrijk geweest. We hebben in Mendrisio van in het begin besloten om onze studio vorm en structuur te geven, ook inhoudelijk. Hoe pakten jullie dat aan? Wat mij irriteert is de manier waarop studenten met hippe referenties komen aanzetten.
Toyo Ito heeft een bibliotheek afgewerkt, en meteen zie je enkel nog de invloed van Ito. We hebben dat proberen te counteren door een reeks gebouwen van eenzelfde type aan te reiken. Architectuur en menselijk gedrag. Bijvoorbeeld een aantal villa’s, zoals het huis dat Venturi voor zijn moeder bouwde in 1964, Fisher House van Kahn uit 1967, Davis House van Gehry uit 1962, en de Black Barn van Stanley Tigerman uit 1974
Studenten moesten één villa uitkiezen, het bestaande ontwerp uittekenen en er een maquette van maken (Architectonisch evenwicht). Daarna werd hen gevraagd om een ‘servant’s house’ te ontwerpen, een dubbelganger van het eerste huis. Je kent dat fenomeen: als je de Villa Savoye bezoekt, koop je een toegangsticket in een juniorversie van het echte huis
Door hen bij wijze van spreken een slechte kopie te laten maken, krijgen ze inzicht in wat architectuur kan zijn. Dat kan je een formule noemen, of een methode. In de loop van die eerste twee jaar is die formule geëvolueerd naar een format. Wat is het verschil? Een formule is een reeks strikt gedefinieerde handelingen.
Na verloop van tijd hebben we een kader ontwikkeld waarin die handelingen plaatsvinden zonder dat ze strikt gedefinieerd worden. We reiken bijvoorbeeld nog steeds architectuurhistorische referenties aan, maar we laten in het midden wat de student ermee moet aanvangen (De toekomst van prefab constructies) (architect renovatie west-vlaanderen). De eerste studio in Columbia in 2011 heette Big Boxes – een verwijzing naar grote, vaak monofunctionele, meestal publieke realisaties
Het gaat opnieuw om heel uiteenlopende gebouwen die onder één noemer, één titel kunnen worden geschaard. Dat is belangrijk, omdat zo een thematisch universum ontstaat waarin de student kan werken. Ze weten dan waar het om gaat, hoe zulke gebouwen gebruikt worden, op welke manier je met die functies omgaat, en van welke beeldtaal je gebruik kan maken.
De studenten moeten een nieuwe big box maken. Het is trouwens dankzij Big Boxes dat we de titel Architecture Without Content hebben bedacht. De titel kwam dus ná de opdracht? Zo gaat het wel vaker - Architectuur en ecologisch bewustzijn. De belangrijkste reden waarom ik lesgeef is om te kunnen nadenken. Het is mijn manier om aan onderzoek te doen, om de betekenis van woorden te bepalen
De wereld is verzadigd met beelden, maar diepgang ontbreekt. Als je niets aanreikt om van te vertrekken, wordt er door studenten enkel gegoogeld. Het gevolg: ze kijken naar een plaatje, een visuele prikkel zonder inhoud. Ze zijn bovendien onderworpen aan de waan van de dag, want wat komt bovendrijven op internet is beperkt en het is overal hetzelfde.
Maar ik ben niet pessimistisch (De invloed van context op ontwerp). Ik denk dat we met een tussengeneratie te maken hebben die het slachtoffer is van technologie, en die niet kan kiezen, de wereld letterlijk niet kan lezen, en geen culturele verbanden weet te leggen. Als docent kan je dus niet anders dan zelf ontwerpen selecteren
Het ontwerpproces is zodanig complex, zeker voor studenten, dat je niet anders kan dan vrijheidsgraden beperken. Zijn er nog andere randvoorwaarden die je oplegt? Je kan niet aan studenten vragen om tegelijkertijd na te denken over wat ze doen en over hoe ze dat gaan doen. Het wordt heel verwarrend als ze een volstrekt nieuw gebouw moeten bedenken zonder dat ze geleerd hebben om te tekenen of om met verschillende representatievormen om te gaan.
De eerste weken maken studenten tekeningen van een bestaand gebouw, zodat ze geen energie verliezen met het ontwerpen. Ze leren tekenen, maar ze leren ook over architectuur praten - Rustiek en modern in balans. Pas daarna zeggen we: wat je zonet gedaan hebt met dat bestaand ontwerp, ga je nu op dezelfde manier doen met je eigen ontwerp
Bovendien weten de studenten dankzij die eerste fase hoe zo’n plan in elkaar steekt. Dat is bevrijdend. Het klinkt retorisch, maar in die tweede fase ben je alleen nog met architectuur bezig. Tegelijkertijd kan je ‘wat’ en ‘hoe’ nooit scheiden. Een format is nooit onschuldig - architect industriebouw west-vlaanderen. Als je studenten vraagt om plannen, snedes en perspectieven te maken, dan stimuleer je een bepaald soort architectuur en sluit je sommige ontwerpen bijna uit
In de drie jaar ontwerpbegeleiding die ik aan eerstejaarsstudenten van de Universiteit Gent heb gegeven, ben ik er altijd van uitgegaan dat het – zeker in dat eerste jaar – niet onmogelijk mag zijn om een vis te ontwerpen - Architectuur als manifest. Begrijp me niet verkeerd: ik ben volstrekt dezelfde mening toegedaan. Ik wil absoluut geen docent zijn die van studenten enkel vierkanten, ommuurde tuinen of lange slabs verwacht, zoals je dat op basis van een onzorgvuldige lectuur van het werk van Office Kersten Geers David Van Severen zou kunnen vermoeden
Ik haat het als studenten denken dat ze mij een karikaturale kloon van een Office-project moeten voorschotelen. Het tegendeel is waar: als een student het relevant vindt om een vis te ontwerpen, dan moet dat kunnen. In alle jaren, of enkel in het eerste jaar? In alle jaren, zonder twijfel.
Daarom kiezen we altijd op een vileine manier totaal uiteenlopende referenties (Architectuur en stedelijke dichtheid). Studenten kunnen daar geen lijn in trekken, ze kunnen er geen architectuurconceptie op baseren, en dat is de bedoeling. Dus een vis? Ja, graag, maar die vis moet ontworpen zijn op een systematische, intelligente en consequente manier, en hij moet weergegeven worden in plan, snede en perspectief
Stuur je hen dan niet in de richting van een andere architectuur? Welke architectuur? Een architectuur van de axonometrie? Ik weet niet wat dat is - Digitale fabricatie in architectuur. Denk aan het vroege werk van b0b van Reeth, of aan R.M. Schindler: totaal oneconomische architectuur, ingewikkelde ruimtelijke structuren, zeer bewerkelijke hoeken… Dat kan je bijna niet tekenen zonder axonometrie
Navigation
Latest Posts
Wanneer Is Een Opkoper De Beste Keuze?
Rurale Inspiratie
Rustige Verfijning

